bakos_1015x550_online

Az utca hangjai
BAKOS TAMÁS

Megnyitó: 2017. szeptember 8. 17:00

A kiállítás megtekinthető: október 8-ig.

 

HELYSZÍN: Barcsay Múzeum

KURÁTOR: Muladi Brigitta

A KIÁLLÍTÁST MEGNYITJA: Walter Famler, a bécsi Alte Schmiede főtitkára

 

Bakos Tamás Nagykőrösön született 1976-ban. A középiskola elvégzése után rövid ideig felszolgálóként dolgozott otthon, majd 2000 és 2013 között hajléktalanként élt Budapesten. Mindeközben autodidaktaként képezve magát az utcán talált papírokra, fa alapanyagokra több ezer festményt és rajzot készített, s ezeket rendszeresen árulta.

A műveket 2014-ben az alkotó húga, a bécsi Alte Schmiedében dolgozó Bakos Anna megmutatta Walter Famlernak, a Kunstverein művészeti főtitkárának, akinek köszönhetően aztán az osztrák főváros több kiállítótermében is találkozhatott velük a közönség. A művész sikerét mutatja, hogy időközben számos képe magán-és vállalati gyűjtemények tulajdonába került.

A vibráló, nyugtalan munkák drámai szuggesztivitással vonzzák a tekintetet, és szomorúságot is sugároznak egyben, ami egyrészt a színek merész társításából fakad, másrészt a mozdulatok, az arckifejezések pontos lekövetéséből, az arcok érzékenyen elkapott aszimmetriájának olykor eltúlzott, mégsem torz, inkább dinamikus visszaadásából. Az életteli művek egy sajátos stílust rajzolnak ki, ami a mára már gondosan katalogizált darabok ismeretében még karakteresebben látszik. Néhány fő irányvonal különösen figyelemre méltó, így például az álomszerűen lebegő, szürrealisztikus, olykor Francis Bacon dekonstruált figurativitását idéző, belső víziókon alapuló, expresszív akvarellek, egyvonalas rajzok vagy a személyiségjegyeket éles megfigyelőképességgel ábrázoló, magazinokból, lemezborítókról ellesett zenészportrék, színészek, sztárok közeli arcképei, s karakteresek a néhány gyors ecsetvonással feldobott, krokiknak tűnő fej- és alaktanulmányok is.

Ez a tárlat Bakos Tamás magyarországi bemutatkozása.

 

 

SOUNDS OF THE STREET

 

Tamás Bakos was born in Nagykőrös in 1976. After finishing secondary school, he worked for a brief period as a server in his hometown, then, between 2000 and 2013, he lived as a homeless person in Budapest. In the meantime, he was learning on his own to draw and paint, using scraps of paper and pieces of wood found in the street, and regularly selling his work.

In 2014, the artist’s sister Anna Bakos – working at Alte Schmiede Kunstverein Wien – showed these works to Walter Famler, general secretary of the Kunstverein. It was thanks to him that the public could then view Bakos’ works at a number of exhibition halls in the Austrian capital. The success of the artist is also evidenced by the fact that many of his works now comprise part of various private and company collections.

Bakos’ vibrating, restless works draw in the viewer’s gaze with a dramatic suggestiveness and at the same time radiate a certain sadness, as a result of not only his daring colour associations, but his precise representation of movements and gestures, as well as his dynamic – sometimes even excessive, but never distorted – renditions of sensitively perceived facial asymmetries. These lively works reflect a unique style, which viewed in the context of the now carefully catalogued pieces becomes even more strikingly apparent. A few defining pieces are especially noteworthy, including, for instance, his dreamily floating, surrealistic expressive, inner vision-based aquarelles (which at times call to mind Francis Bacon’s deconstructed figurativity) and single-line drawings, or his musician portraits and actor/celebrity close-ups originally seen in magazines and album covers, in which personal characteristics are represented in such a keenly observed fashion. His quick sketch-like studies of the human head and body cre-ated with a few swift brush strokes also leave a strong impression.

This exhibition marks the first occasion that Tamás Bakos’ art is showcased in Hungary.

 

KAPCSOLÓDÓ PROGRAMOK:

Muladi Brigitta művészettörténész kurátori tárlatvezetése

 

AS KV 4c